Nasza historia
Program „Szkoła ucząca się (SUS)” został zainicjowany w 2000 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Polsko-Amerykańską Fundację Wolności.
W ramach Programu prowadzone są kompleksowe działania na rzecz podniesienia poziomu polskiej oświaty z wykorzystaniem najlepszych wzorców zagranicznych. Poprawa jakości pracy szkół odbywa się głównie poprzez szkolenia nauczycieli i dyrektorów szkół, zwłaszcza z terenów wiejskich i w małych miastach.
W czasie 20 lat w programie uczestniczyło około 10 tysięcy szkół. Szkoleniami oferowanymi w ramach „SUS” zostało objętych 160 tysięcy nauczycieli.-
2000
Eksperci Centrum Edukacji Obywatelskiej, we współpracy z Polsko-Amerykańską Fundacją Wolności, przygotowują założenia Programu.
-
2001
Grupa wybranych szkół rozpoczyna planowanie rozwoju w oparciu o samoocenę i identyfikację priorytetów rozwoju jako elementów budowania podmiotowości społeczności szkolnych.
-
2003
We współpracy z amerykańskimi i brytyjskimi ekspertami (Dylan William) wprowadzamy do Polski ocenianie kształtujące.
-
2005
Uruchomienie Studiów Podyplomowych Liderów Oświaty dla dyrektorów i wicedyrektorów szkół we współpracy z Collegium Civitas.
-
2006
Zgodnie z koncepcją prof. Dylana Williama z Uniwersytetu College London, ocenianie kształtujące zostaje uznane za kluczową strategię wdrażaną w programie „Szkoła ucząca się”, która służy doskonaleniu procesu uczenia uczniów i rozwojowi szkoły.
-
2007
Powstaje Nauczycielska Akademia Internetowa, nowatorska inicjatywa interaktywnych kursów online, wspierających nauczycieli we wprowadzaniu zmian w swojej praktyce nauczania.
-
2007
Dzięki rzecznictwu ekspertów “Szkoły uczącej się” do przepisów oświatowych wprowadzony został projekt edukacyjny jako obowiązkowa metoda edukacyjna.
-
2008
Nawiązanie współpracy z Teachers College Uniwersytetu Columbia, która która doprowadziła do wdrożenia praktyk współpracy nauczycieli, czyli nowej strategii służącej doskonaleniu procesu uczenia się uczniów.
-
2010
Powstaje Klub „SUS” skupiający szkoły, które zakończyły udział w kluczowych działaniach Programu, a nadal chcą doskonalić proces uczenia się uczniów.
-
2014
W związku z obniżeniem wieku obowiązku szkolnego powstaje Nauczyciel/ka 1 klasa, komponent Programu dedykowany nauczycielom edukacji wczesnoszkolnej, rozwijający ich umiejętności zarządzania zróżnicowaną klasą, uczenia dzieci współpracy oraz rozwijania ich ciekawości i aktywności.
-
2014
z inicjatywy CEO i programu Szkoła ucząca się powstaje koalicja Dziecko bez stopni, której działania przekładają się m.in. na wprowadzenie do prawa oświatowego oceniania kształtującego.
-
2016
Powstaje narzędzie OK Zeszyt, które pozwala uczniom lepiej śledzić własny proces uczenia się. Dzięki kursom internetowym zaczyna z niego korzystać ponad 5 000 tysięcy nauczycieli
-
2019-2020
Przeprowadzona została ewaluacja zewnętrzna Programu, na podstawie której wybrano dalsze kierunki do rozwoju na najbliższe lata.
-
2020
Program rozpoczyna działania interwencyjne wspierające nauczycieli i dyrektorów w okresie edukacji zdalnej spowodowanej pandemią COVID-19. Ze wsparcia zdalnego i proponowanych materiałów w ciągu kilku miesięcy skorzystało ponad 100 000 nauczycieli.
-
2020
Wsparcie interwencyjne związane z COVID-19 i edukacją zdalną przerodziło się w cykl “Odporna szkoła” dla nauczycieli i “Odporna szkoła” dla dyrektora, w ramach których organizowane są comiesięczne webinaria i seminaria.
-
2021
Zainicjowane zostały działania wzmacniające dyrektorów w codziennym zarządzaniu szkołą, wdrażaniu oceniania kształtującego oraz przeciwdziałania wypaleniu zawodowemu nauczycieli, w tym coroczna Letnia Szkoła Dyrektorów.
-
2021
Program rozwija metodologię związaną ze wzmacnianiem procesów uczenia się wszystkich uczniów i uczennic. Szkoły otrzymują ofertę nowych warsztatów i kursów internetowych a wszystkie działania zmodyfikowane zostały w oparciu o nową wiedzę i praktyki.
-
2021
Przetłumaczona została też publikacja Jay’a McTighe’a i Harvey’ego F. Silvera, Teaching for Deeper Learning: Tools to Engage Students in Meaning Making. Wydało ją Wydawnictwo Centrum Edukacji Obywatelskiej pod tytułem “Uczyć (się) głębiej. Jak to zrobić na lekcji”.
Program Szkoła uczącą się od ponad 20 lat gromadzi wokół siebie osoby, którym dobro polskiej szkoły leży na sercu.
Duży wpływ na kształt Programu wywarli (i wciąż wywierają):
- kolejni szefowie: Grzegorz Mazurkiewicz, Katarzyna Znaniecka-Vogt, Marta Dobrzyńska, Jędrzej Witkowski, Iwona Kluge, Sylwia Żmijewska-Kwiręg
- kluczowi eksperci i ekspertki:Danuta Sterna, Iwona Kluge, Przemysław Kluge, Tomasz Kołodziejczyk, Małgorzata Ostrowska, Janina Stojak, Michał Szczepanik, Mirosława Rokicka, Jacek Strzemieczny, Jędrzej Witkowski, Sylwia Żmijewska-Kwiręg
- dyrektorzy - konsultanci: Marta Hołub, Beata Kacprowicz, Aleksandra Mikulska, Katarzyna Olejnik
- stali współpracownicy: asystenci szkół, opiekunowie grup dyrektorskich, trenerzy i mentorzy.
Realizacja Programu nie byłaby także możliwa bez codziennego zaangażowania szefów działów, koordynatorów i koordynatorek oraz pracowników CEO, wspierających Program w działaniach administracyjnych, komunikacyjnych i technologicznych.