W ramach dwuletniego Całościowego rozwoju szkoły – poziom zaawansowany ich uczestnicy i uczestniczki (nauczyciele i dyrektor) biorą udział w konferencjach, warsztatach, szkoleniach regionalnych oraz kursach internetowych.
DYREKTORZY
Konferencja inauguracyjna dla dyrektorów
Pierwsze, 3-dniowe spotkanie dyrektorów szkół uczestniczących w programie mające na celu analizę zmian w zakresie nauczania i uczenia się w szkole, pogłębienie wiedzy w zakresie strategii oceniania kształtującego, zapoznanie z przebiegiem Całościowego rozwoju szkoły - poziom zaawansowany i rolą w nim dyrektora, przygotowanie do monitorowania pracy nauczycieli poprzez wspierającą obserwację dyrektorską oraz nawiązanie relacji w swoich grupach pomocnych dyrektorów (GPD), umożliwiających wsparcie w rozwijaniu uczenia się i nauczania.
Miejsce: ośrodek szkoleniowy CEO w Wildze k/Warszawy.
Konferencja półmetkowa dla dyrektorów
Konferencja służy podsumowaniu rocznej pracy w ramach Całościowego rozwoju szkoły - poziom zaawansowany, wymianie dobrych praktyk oraz przygotowaniu się szkół do działań w drugim roku pracy.
Miejsce: ośrodek szkoleniowy CEO w Wildze k/Warszawy.
Konferencja podsumowująca dla dyrektorów
Konferencja służy podsumowaniu wszystkich działań i ich efektów w ramach Całościowego rozwoju szkoły - poziom zaawansowany – poziom zaawansowany. Jej uczestnicy wymieniają się dobrymi praktykami, planują dalszą pracę ze strategiami uczenia się i nauczania po zakończeniu pracy oraz przygotowują się do uzyskania tytułu SZKOŁY UCZĄCEJ SIĘ. Poznają też propozycje dalszej współpracy z CEO.
Miejsce: ośrodek szkoleniowy CEO w Wildze k/Warszawy.
Spotkania online Grupy Pomocnych Dyrektorów (GPD)
Spotkania on-line dyrektorów szkół w Grupach Pomocnych Dyrektorów (GPD), które mają na celu wesprzeć dyrektorów we wprowadzaniu oceniania kształtującego w ich szkołach na poszczególnych etapach, ale też koleżeńskie wzajemne wspieranie się i wymianę doświadczeń. Spotkania te są prowadzone przez opiekuna GPD, doświadczonego dyrektora i trenera CEO.
Miejsce: on-line na platformach typu Zoom, Google Meet, itp.
LIDERZY
Szkolenie inauguracyjne dla liderów grup PP
3-dniowe warsztaty, dzięki którym liderzy zauważają możliwości doskonalenia swojego nauczania oraz nauczania innych nauczycieli z zespołu poprzez współpracę z nimi, poznają swoją rolę na poszczególnych etapach Całościowego rozwoju szkoły - poziom zaawansowany w szkole, poznają narzędzia i sposoby współpracy nauczycieli w szkole, na podstawie symulacji określają zasady efektywnego spotkania GPP oraz poznają swoją nową grupę wsparcia – grupę pomocnych liderów (GPL).
Miejsce: ośrodek szkoleniowy CEO w Wildze k/Warszawy.
Spotkania z asystentką/ asystentem szkoły
Spotkania z asystentką/asystentem szkoły mają na celu wsparcie liderek / liderów szkolnych w prowadzeniu swoich grup PP. Są to spotkania z liderami i dyrektorem dotyczące bieżących zadań w programie – zauważanie sukcesów, nabudowywanie na mocnych stronach oraz pomoc w rozwiązywaniu problemów, szukanie odpowiedzi na rodzące się pytania. Jest to też okazja do zaproszenia asystenta na OK-obserwację, żeby rozmawiać z nim o konkretnych sytuacjach edukacyjnych. Asystent w Całościowym rozwoju szkoły - poziom zaawansowany nie jest szkoleniowcem, ale ma za zadanie towarzyszyć i wspierać liderów, aby poczuli w sobie moc prowadzenia GPP.
Miejsce: w szkołach.
Szkolenie półmetkowe dla liderów
Drugie 3-dniowe warsztaty. Ich celem jest rozwinięcie kompetencji nauczycielskich i liderskich w kontekście zagadnień drugiego roku programu, w tym doskonalenie OK-obserwacji, poznanie RN – rozmów o nauczaniu jako praktyki współpracy oraz przygotowanie do wewnątrzszkolnej konferencji upowszechniającej.
Miejsce: ośrodek szkoleniowy CEO w Wildze k/Warszawy.
Spotkania online Grupy Pomocnych Liderów (GPL)
Spotkania on-line liderów szkół w Grupach Pomocnych Liderów (GPL) z asystentkami /asystentami tychże szkół. Mają na celu wymianę doświadczeń oraz wsparcie liderów we wprowadzaniu oceniania kształtującego oraz we współpracy z innymi nauczycielkami i nauczycielami w ich szkołach. Jest na nich przestrzeń na wspólne szukanie pomysłów na rozwiązywanie bieżących trudności zgłoszonych przez liderów.
Miejsce: on-line na platformach typu Zoom, Google Meet, itp.
RADA PEDAGOGICZNA
Kurs internetowy
Szkoła zgłasza do programu jedną lub dwie grupy nauczycieli (od czterech do ośmiu osób każda) – Grupy Pomocnych Przyjaciół (GPP), którzy wezmą udział w dwuletnim kursie internetowym – "Całościowy Rozwój Szkoły – poziom zaawansowany". Kurs umożliwia pogłębienie pracy z elementami OK poznanymi w ramach Całościowego rozwoju szkoły - poziom podstawowy oraz poszerza ten zakres w obszarze pracy z zadaniem edukacyjnym, budowaniem dialogu z uczniem, wykorzystaniem współpracy uczniów w procesie uczenia się oraz daje nowe pomysły na współpracę z rodzicami. Do monitorowania progresu służy nauczycielom praktyka współpracy – OK obserwacja, którą poznają w trakcie programu i która towarzyszy każdemu nowemu wyzwaniu.
Miejsce: platforma kursów internetowych CEO.
Warsztaty "OK Zeszyt" lub inne wybrane z oferty warsztatów SUS
3-4 godzinny warsztat w szkole, na którym nauczyciele uczestniczący w programie pogłębiają swoje kompetencje w wybranym zakresie. Decyzję o tematyce warsztatu podejmuje dyrektor w porozumieniu z asystentem szkoły oraz liderami, aby służyła ona rozwijaniu nauczania i wspierała realizację zadań Całościowego rozwoju szkoły - poziom zaawansowany.
Miejsce: w szkołach.
"OK obserwacja w szkole"
Spotkanie z asystentką/asystentem szkoły mające na celu poznanie praktyki współpracy nauczycieli służącej wzajemnemu wsparciu we wdrażaniu zmiany oraz monitorowaniu tej zmiany. Uczestnicy przechodzą pełny cykl od poznania idei tej praktyki poprzez praktyczne przejście przez każdy etap OK obserwacji prowadzonej na bazie nagranej lub realnej lekcji prowadzonej przez wybranego nauczyciela ze szkoły. Praktyczne doświadczenie ma tu szczególne znaczenie, gdyż praktyka ta jest wykorzystywana do monitorowania pracy w każdym kolejnym module kursu przez każdego PP.
Miejsce: w szkołach.
Wewnątrzszkolna konferencja upowszechniająca
Konferencja służy podzieleniu się nauczycieli zaangażowanych w Całościowy rozwój szkoły - poziom zaawansowany z pozostałymi nauczycielami w szkole praktyką i doświadczeniem związanymi z rozwijaniem nauczania i uczenia się poprzez wdrażanie OK i współpracę nauczycieli. Jest prowadzona przez liderów szkolnych wspieranych przez dyrektora i swoich PP. W przygotowaniu konferencji uczestniczy asystent szkoły, który jest też obecny na konferencji.
Miejsce: w szkołach.
LOKALNA SPOŁECZNOŚĆ
Konferencja upowszechniająca i przyznanie tytułu Szkoły uczącej się
Konferencja służy podzieleniu się nauczycieli zaangażowanych w Całościowy rozwój szkoły - poziom zaawansowany swoją praktyką i doświadczeniem związanymi z rozwijaniem nauczania i uczenia się poprzez wdrażanie OK i współpracę nauczycieli z zaproszonymi nauczycielami innych szkół. Ważnymi elementami konferencji jest obserwacja lekcji oraz animowanie dyskusji nad wprowadzaniem OK do praktyki szkolnej (pokazanie, co jest możliwe i jakie można napotkać trudności) Konferencja jest prowadzona przez liderów szkolnych wspieranych przez dyrektora i swoich PP. W przygotowaniu konferencji uczestniczy asystent szkoły, który jest też obecny na konferencji. Z jego rąk szkoła otrzymuje tytuł SZKOŁY UCZĄCEJ SIĘ.