Całościowy rozwój szkoły

Całościowy rozwój szkoły do główna część programu “Szkoła ucząca się”. Wspieramy w nim szkoły w profesjonalizacji warsztatu pracy nauczycieli i dyrektorów oraz pomagamy zmieniać stopniowo relacje pomiędzy nauczycielami, uczniami i dyrekcją. Wpływa to pozytywnie na kulturę nauczania i uczenia się, podnosi zaangażowanie uczniów i pozwala im pełniej wykorzystać swój potencjał.

W ramach obu poziomów Całościowego rozwoju szkoły ich uczestnicy biorą udział w konferencjach, warsztatach, szkoleniach regionalnych oraz kursach internetowych. 

Na każdym etapie szkole towarzyszy asystent – ekspert i praktyk oceniania kształtującego, który nie tylko posiada wiedzę, w jaki sposób pomóc dyrektorom i nauczycielom w ich codziennej pracy, lecz towarzyszy im w niej na co dzień. Wszystkie decyzje dyrektorzy i nauczyciele podejmują samodzielnie, korzystając ze wsparcia, doświadczenia i praktyki asystenta, a każde ich działanie wynika z dialogu i współpracy. 

Praca w na każdym poziomie trwa dwa lata. Po zakończeniu działania szkoły mogą ubiegać się o uzyskanie Tytułu SZKOŁY UCZĄCEJ SIĘ – certyfikatu jakości nauczania i uczenia się uczniów – poprzez dokonanie podsumowania pracy nad wdrażaniem oceniania kształtującego na poziomie podstawowym i zorganizowanie konferencji upowszechniającej na poziomie zaawansowanym.

Dlaczego warto?

Udział szkoły w działaniu wpływa pozytywnie na kulturę nauczania i uczenia się oraz poprawia relacje między uczniami, nauczycielami i rodzicami.

Całościowy rozwój szkoły (poziom podstawowy)

Na poziomie podstawowym szkoły poznają i wprowadzają do swojej codziennej praktyki podstawowe elementy oceniania kształtującego – cele lekcji, kryteria sukcesu oraz informację zwrotną. Na tym etapie działania obejmują całą radę pedagogiczną oraz dyrektora.

Rekrutacja do kolejnych edycji poziomu podstawowego rozpoczyna się każdego roku w październiku/listopadzie i trwa 2 miesiące. 

W każdej edycji przyjmowanych jest około 30 placówek – decydują kryteria i kolejność zgłoszeń. Zachęcamy do zapoznania się z zasadami zgłoszeń.

Całościowy rozwój szkoły (poziom zaawansowany)

Poziom zaawansowany działania koncentruje się na pogłębianiu rozumienia oceniania kształtującego poprzez pracę ze strategiami oceniania kształtującego i wprowadzanie podstawowych praktyk profesjonalnej pracy nauczycieli. Dyrektorzy uczą się wprowadzać do szkół zmianę nastawioną na poprawę efektów uczenia się uczniów i nauczania. Nauczyciele współpracują w małych grupach, które wspólnie gromadzą doświadczenia i doskonalą warsztat pracy.

Rekrutacja do kolejnych edycji poziomu zaawansowanego (CRS 2) rozpoczyna się każdego roku w marcu/kwietniu i trwa dwa miesiące. 

W każdej edycji przyjmowanych jest do 15 placówek – decydują kryteria i kolejność zgłoszeń. Zachęcamy do zapoznania się z zasadami zgłoszeń.

Ocenianie kształtujące otworzyło naszej szkole wiele "rozwojowych drzwi". Okazało się, że nie da się wprowadzać OK bez właściwej komunikacji, ale też z drugiej strony, że to właśnie OK otwiera drzwi do współpracy i komunikacji. Zarówno pomiędzy nauczycielami (wzajemne uczenie się, obserwacje lekcji), jak i uczniami (praca w parach, grupach, ocena koleżeńska, informacja zwrotna). Uczy rozmowy, dyskusji, podejmowania wyborów, podsumowywania, refleksji… [...] Wybór oceniania kształtującego ponad dziesięć lat temu nie zamknął szkoły tylko wokół tej koncepcji i nie ograniczył jej rozwoju. Wręcz przeciwnie, "praktykowanie” oceniania kształtującego zaprasza do zgłębiania coraz nowszych obszarów.
Małgorzata Sulewska
Szkoła Podstawowa w Skalmierzycach

Mapa szkół

W programie “Szkoła ucząca się” dbamy o sieciowanie się, budowanie wspólnoty współpracujących ze sobą placówek, nauczycieli i dyrektorów. 

Na mapie znajdziesz wszystkie uczestników edycji Całościowego rozwoju szkoły (poziom podstawowy i zaawansowany).

Dowody skuteczności