Tematy kursów
Ocenianie kształtujące
Stosując ocenianie kształtujące bardziej efektywnie budujemy atmosferę uczenia się, pracując z uczniami i rodzicami, określamy cele lekcji w języku zrozumiałym dla ucznia, wraz z uczniami ustalmy kryteria oceniania oraz stosujemy efektywną informację zwrotną.
Od lat pomagamy wdrażać w polskich szkołach ocenianie kształtujące – mamy nadzieję, ze nasze kursy, podczas których nie tylko przybliżamy ideę i narzędzia, ale przede wszystkim tworzymy przestrzeń do rozmowy o skuteczności takiego podejścia do uczenia się uczniów zachęca do zmiany warsztatu pracy zgodnie z OK.
Ocenianie kształtujące przynosi większe korzyści, kiedy wprowadza je do klasy grupa nauczycieli – sugerujemy zatem uczestnictwo w kursie więcej niż jednego nauczyciela ze szkoły. Optymalnym rozwiązaniem jest np. grupa nauczycieli uczących w tej samej klasie. Nie wykluczamy jednak udziału w kursie tylko jednego nauczyciela ze szkoły.
Dla kogo jest kurs?
Kurs „OK zeszyt” przeznaczony jest dla tych, którzy poszukują sposobu na to, aby uczniowskie zeszyty nabrały dla uczniów i uczennic realnego znaczenia w procesie uczenia się i były narzędziem wspierającym i pomagającym się uczyć, miejscem notatek i jednocześnie formą dokumentacji procesu uczenia się.
Jest to kurs dla tych nauczycielek i nauczycieli, którym bliska jest filozofia oceniania kształtującego (wspierającego). Nie jest wymagana pełna znajomość tej idei – w pierwszych modułach przypominamy podstawowe zasady.
Jak zorganizowany jest kurs?
To 6 modułów z praktycznymi wskazówkami, dzięki którym: przygotujesz się do wprowadzenia OK zeszytu do pracy ze swoimi uczniami i uczennicami (zarówno w edukacji zdalnej jak i stacjonarnej), dowiesz się, jakie są najważniejsze elementy OK zeszytu i jak je wprowadzać w szkolnej praktyce, zobaczysz przykłady OK zeszytów i ich zastosowania w pracy z uczniami.
Kursowi towarzyszą regularne spotkania on-line z innymi nauczycielami i nauczycielkami w grupach przedmiotowych. Są one szansą na to, aby wymienić się doświadczeniem, zaczerpnąć inspiracji czy wyjaśnić wątpliwości i pytania w gronie nauczycieli i nauczycielek, którzy podobnie jak Ty zaczynają pracę z OK zeszytem.
Spotkania prowadzone są przez doświadczonych mentorów i mentorki i jednocześnie nauczycieli praktyków, którzy z powodzeniem od lat stosują OK zeszyt. Mentorzy dzielą się też swoim doświadczeniem oraz wspierają na każdym etapie kursu.
W czasie kursu uczestnicy pracują w małych grupach przedmiotowych.
Co zyskasz uczestnicząc w kursie?
- zdobędziesz wiedzę i umiejętności, jak stosować OK zeszyt w pracy z uczniami i uczennicami,
- otrzymasz materiały wspierające w pracy z OK zeszytem, do których możesz wrócić nawet po zakończeniu kursu (publikacje, filmy, linki do użytecznych inspiracji) oraz możliwość udziału w webinariach.
Moduły w kursie
- Cele i kryteria w nauczaniu. Przygotowanie do wprowadzenia OK zeszytu do pracy z uczniami.
- Start z OK zeszytem w klasie szkolnej. Strategie oceniania kształtującego. Propozycja OK zeszytu zdalnego.
- Refleksja uczniowska w OK zeszycie
- Prowadzenie OK zeszytu z uczniami. Propozycja OK zeszycie nauczycielskiego
- Propozycja poszerzenia elementów OK zeszytu.
- Podsumowanie procesu uczenia się
Dla kogo jest kurs?
Na kurs zapraszamy nauczycieli i nauczycielki wszystkich przedmiotów, ze wszystkich typów szkół i poziomów nauczania, prowadzących regularnie (co najmniej raz w tygodniu) zajęcia z uczniami i uczennicami (w klasie, lub w ramach indywidualnego tryby).
Uwaga! Dla nauczycieli/ek edukacji wczesnoszkolnej przygotowaliśmy specjalną wersję.
Jak zorganizowany jest kurs?
Kurs składa się z 6 modułów, podczas których uczestnicy i uczestniczki: stopniowo poznają kluczowe elementy oceniania kształtującego, otrzymują materiały dydaktyczne i wskazówki, w jaki sposób stosować poszczególne elementy OK, wypróbowują poznane elementy oceniania kształtującego w pracy z uczniami.
Wnioski wynikające z zastosowania elementów oceniania kształtującego w swojej pracy umieszczają w refleksji, którą publikują na platformie kursu pod koniec trwania modułu. Każdy uczestnik ma ścisły kontakt ze swoim mentorem, który komentuje jego refleksje. Dostępne są także inne sposoby interakcji z mentorem i innymi uczestnikami – rozmowa z mentorem, możliwość przeczytania i skomentowania refleksji napisanych przez innych nauczycieli, dyskusja a także spotkania online.
W czasie kursu uczestnicy pracują w małych grupach przedmiotowych.
Co zyskasz uczestnicząc w kursie?
- kluczowe elementy oceniania kształtującego oraz zastosujesz je w swojej pracy dydaktycznej,
- możliwość dyskusji z innymi uczestnikami wokół korzyści i trudności wypływające ze stosowania oceniania kształtującego,
- okazję do spotkania i wymiany doświadczeń z innymi nauczycielami/nauczycielkami,
- materiały, do których możesz wrócić nawet po zakończeniu kursu (publikacje, filmy, linki do użytecznych inspiracji) oraz możliwość udziału w otwartych webinariach.
Moduły w kursie
- Jak i nad czym pracujemy.
- Cele i kryteria sukcesu do lekcji.
- Kryteria sukcesu do zadania i innych form pracy uczniów.
- Wstęp do informacji zwrotnej – mocne strony pracy ucznia.
- Informacja zwrotna.
- Strategia stosowania oceniania kształtującego w klasie. Podsumowanie własnego procesu uczenia się.
Dla kogo jest kurs?
Kurs kierujemy do nauczycieli i nauczycielek edukacji wczesnoszkolnej, którzy dopiero rozpoczynają przygodę z ocenianiem kształtującym. Możliwy jest udział w kursie nauczycieli przedszkoli, jednak uczestnictwo w tym kursie wymaga twórczego dostosowania elementów OK do wieku przedszkolaków.
Na kurs zapraszamy nauczycieli i nauczycielki prowadzących regularnie (co najmniej raz w tygodniu) zajęcia z uczniami i uczennicami (w klasie lub w ramach indywidualnego tryby).
Ocenianie kształtujące sprawdza się lepiej wtedy, kiedy wprowadza je grupa nauczycieli – sugerujemy zatem uczestnictwo w kursie więcej niż jednego nauczyciela ze szkoły. Optymalnym rozwiązaniem jest np. grupa nauczycieli uczących w tej samej klasie. Nie wykluczamy jednak udziału w kursie tylko jednego nauczyciela ze szkoły
Jak zorganizowany jest kurs?
Kurs składa się z 6 modułów. Uczestnicy stopniowo poznają kluczowe elementy oceniania kształtującego. W każdym z modułów otrzymują materiały dydaktyczne i wskazówki, w jaki sposób stosować poszczególne elementy OK. Następnie uczestnicy kursu wypróbowują poznane elementy oceniania kształtującego w praktyce, czyli w pracy z uczniami w szkole.
Wnioski wynikające z zastosowania elementów OK w swojej pracy umieszczają w refleksji, którą publikują na platformie kursu pod koniec trwania modułu. Każdy uczestnik ma ścisły kontakt ze swoim mentorem, który komentuje jego refleksje. Dostępne są także inne sposoby interakcji z mentorem i innymi uczestnikami – rozmowa z mentorem, możliwość przeczytania i skomentowania refleksji napisanych przez innych nauczycieli, dyskusja a także spotkania online.
W czasie kursu uczestnicy pracują w małych grupach przedmiotowych.
Co zyskasz uczestnicząc w kursie?
- poznasz elementy oceniania kształtującego i zastosujesz je w swojej pracy dydaktycznej,
- nauczysz się określać cele lekcji i formułować je w języku zrozumiałym dla ucznia,
- dowiesz się, jakie znaczenie dla samodzielnego uczenia się uczniów mają są kryteria sukcesu,
- poznasz zasady efektywnej informacji zwrotnej,
- przedyskutujesz z innymi uczestnikami korzyści i trudności wypływające ze stosowania oceniania kształtującego,
- zyskasz okazję do spotkania i wymianę doświadczeń z innymi nauczycielami/nauczycielkami,
- otrzymasz materiały, do których możesz wrócić nawet po zakończeniu kursu (publikacje, filmy, linki do użytecznych inspiracji) oraz możliwość udziału w otwartych webinariach.
Moduły w kursie:
- Jak i nad czym pracujemy.
- Cele i kryteria sukcesu do lekcji.
- Kryteria sukcesu do zadania i innych form pracy uczniów.
- Wstęp do informacji zwrotnej – mocne strony pracy ucznia.
- Informacja zwrotna.
- Strategia stosowania oceniania kształtującego w klasie. Podsumowanie własnego procesu uczenia się.
Dla kogo jest kurs?
Kurs skierowany jest do absolwentów i absolwentek kursów: „Ocenianie kształtujące – poziom podstawowy”, wszystkich tych, którzy chcą pogłębić poznawanie oceniania kształtującego i poszerzać praktykę jego stosowania w codziennej pracy z uczniami oraz tych, którzy po ukończeniu wcześniejszych kursów czy szkoleń dot. oceniania kształtującego pozostali z niedosytem i przekonaniem, że na systematyczność stosowania pewnych elementów OK zabrakło im czasu lub odwagi.
Na kurs zapraszamy nauczycieli i nauczycielki wszystkich przedmiotów, ze wszystkich typów szkół i poziomów nauczania, prowadzących regularnie (co najmniej raz w tygodniu) zajęcia z uczniami i uczennicami (w klasie, lub w ramach indywidualnego tryby).
Jak zorganizowany jest kurs?
Kurs składa się z 7 modułów. Realizując cele kursu uczestnik lub uczestniczka: wyznacza własne kryteria sukcesu, wykorzystuje swoje doświadczenia – te, które już posiada oraz te, które nabywa poprzez realizację kursowych zadań edukacyjnych, dokonuje wyboru zadań edukacyjnych, poddaje refleksji proces swojego uczenia się, uczy się w dialogu z mentorem i innymi uczestnikami kursu oraz dzieli się swoimi refleksjami po wykonaniu kursowych zadań.
Wnioski wynikające z zastosowania elementów Ok w swojej pracy umieszczają w refleksji, którą publikują na platformie kursu pod koniec trwania modułu. Każdy uczestnik ma ścisły kontakt ze swoim mentorem, który komentuje jego refleksje. Dostępne są także inne sposoby interakcji z mentorem i innymi uczestnikami – rozmowa z mentorem, możliwość przeczytania i skomentowania refleksji napisanych przez innych nauczycieli, dyskusja a także spotkania online.
W czasie kursu uczestnicy pracują w małych grupach przedmiotowych.
Co zyskasz uczestnicząc w kursie?
- udoskonalisz umiejętność pracy z celami kryteriami sukcesu i informacją zwrotną; poznasz i wykorzystasz w praktyce pytania kluczowe i techniki zadawania pytań.
- wykorzystasz ocenę koleżeńską i samoocenę w pracy z uczniami,
- rozwiniesz umiejętności planowania lekcji zgodnie z filozofią oceniania kształtującego,
- zyskasz okazję do spotkania i wymianę doświadczeń z innymi nauczycielami/nauczycielkami,
- otrzymasz materiały, do których możesz wrócić nawet po zakończeniu kursu (publikacje, filmy, linki do użytecznych inspiracji) oraz możliwość udziału w webinariach.
Moduły w kursie
- Moje dotychczasowe doświadczenia z ocenianiem kształtującym. Cele i kryteria sukcesu do lekcji.
- Zadanie edukacyjne i określanie kryteriów sukcesu do zadania edukacyjnego.
- Ocena koleżeńska.
- Samoocena pracy uczniów.
- Doświadczenia pracy z informacją zwrotną.
- Pytania kluczowe i techniki zadawania pytań.
- Planowanie lekcji i refleksja o zmianie.
- Podsumowanie własnego procesu uczenia się.
Metody dydaktyczne
W szkole nieustannie poszukujemy technik, metod i strategii, które sprawią, że uczniowie mocniej zaangażują się we własne uczenie się, będą uczyli się bardziej dogłębnie i trwale, nadając wiedzy osobiste znaczenie oraz wykorzystując ją w praktyce, w nowych sytuacjach.
Proponujemy kursy, które pozwolą wzbogacić warsztat pracy nauczyciela, planować efektywnie każde zajęcia z wykorzystaniem najnowszej wiedzy o tym, jak się uczymy a przede wszystkim, uczyć głębiej.
Wdrażanie różnych strategii uczenia się przynosi większe korzyści, kiedy wprowadza je do klasy grupa nauczycieli – sugerujemy zatem uczestnictwo w kursie więcej niż jednego nauczyciela ze szkoły. Optymalnym rozwiązaniem jest np. grupa nauczycieli uczących w tej samej klasie. Nie wykluczamy jednak udziału w kursie tylko jednego nauczyciela ze szkoły.
Dla kogo jest kurs?
Kurs skierowany jest do nauczycieli i nauczycielek uczących w klasach 4-8 (wszystkich przedmiotów), poszukujących odpowiedzi na pytania: jak uczyć efektywnie oraz jak wspierać uczniów i uczennice w procesie uczenia się, by osiągnęli większą samodzielność.
Kurs może być realizowany przez pojedynczego nauczyciela ze szkoły, choć optymalnym rozwiązaniem jest więcej niż jeden nauczyciel. Podnosi to skuteczność wdrażanych rozwiązań.
Jak zorganizowany jest kurs?
To 5 modułów pełnych praktycznych wskazówek dotyczących efektywnego uczenia się z wykorzystaniem ćwiczeń w przywoływaniu, rozumianych jako proste aktywności do wykorzystania na różnych etapach lekcji, które mobilizują uczniów do wykorzystania/przypomnienia sobie wcześniej zdobytej wiedzy i umiejętności.
Dzięki kolejnym modułom kursu uczestnicy zdobywają wiedzę o procesie uczenia się opartą na najnowszych badaniach naukowych, poznają przykłady warunków i strategii wspierających ten proces oraz ćwiczą się w ich stosowaniu.
Wnioski wynikające z zastosowania wybranych strategii umieszczają w refleksji, którą publikują na platformie kursu pod koniec trwania modułu. Każdy uczestnik ma ścisły kontakt ze swoim mentorem, który komentuje jego refleksje. Dostępne są także inne sposoby interakcji z mentorem i innymi uczestnikami – rozmowa z mentorem, możliwość przeczytania i skomentowania refleksji napisanych przez innych nauczycieli, dyskusja a także spotkania online.
Co zyskasz uczestnicząc w kursie?
- zbiór przykładowych ćwiczeń, aktywności, sytuacji edukacyjnych, które zwiększają efektywne uczenie się uczniów,
- wiedzę o procesie uczenia się popartą naukowymi badaniami,
- szansę na to by, we współpracy z uczniami i uczennicami przyjrzeć się ich procesowi uczenia się i dzięki temu rozwijać ich samodzielność w nauce,
- wiedzę i umiejętności jak stosować ćwiczenia w przywoływaniu w pracy z uczniami i uczennicami,
- wiedzę i praktyczne rozwiązania pomagające zadbać o warunki sprzyjające uczeniu się,
- okazję do spotkania i wymiany doświadczeń z innymi nauczycielami/nauczycielkami,
- materiały, do których możesz wrócić nawet po zakończeniu kursu (publikacje, filmy, linki do użytecznych inspiracji) oraz możliwość udziału w otwartych webinariach.
Podczas kursu doświadczysz takiego samego sposobu uczenia się jak ten, który proponujemy dla uczennic i uczniów podczas lekcji!
Moduły w kursie
- O modelu uczenia się.
- Kodowanie
- Przechowywanie i konsolidacja.
- Przywoływanie.
- Podsumowanie procesu uczenia się.
Dla kogo jest kurs?
Na kurs zapraszamy nauczycieli i nauczycielki wszystkich przedmiotów, ze wszystkich typów szkół i poziomów nauczania, prowadzących regularnie (co najmniej raz w tygodniu) zajęcia z uczniami i uczennicami (w klasie, lub w ramach indywidualnego trybu).
Celem kursu jest przypomnienie koncepcji kompetencji kluczowych oraz rozpoznanie i rozwijanie sposobów ich kształcenia w praktyce: na lekcjach i w pracy wychowawczej szkoły.
Kurs może być realizowany przez pojedynczego nauczyciela ze szkoły, choć optymalnym rozwiązaniem jest więcej niż jeden nauczyciel. Podnosi to skuteczność wdrażanych rozwiązań.
Jak zorganizowany jest kurs?
Kurs składa się z 5 modułów. Osoby biorące udział w kursie poznają/przypomną sobie kompetencje kluczowe kształcone w szkole oraz sposoby ich rozwijania. Rozpoznają, w jakim stopniu uczyli ich do tej pory na swoich lekcjach, a także w jaki sposób mogą pogłębić ich świadome kształcenie. W grupach przedmiotowych (lub pokrewnych przedmiotów) opracowują konkretne zadania i sposoby poszerzające kształcenie kompetencji kluczowych u uczniów i uczennic.
W każdym z modułów otrzymują materiały dydaktyczne i wskazówki, w jaki sposób stosować w praktyce nauczania stacjonarnego (i zdalnego).
Wnioski pojawiające się w trakcie kursu umieszczają w refleksji, którą publikują na platformie kursu pod koniec trwania modułu. Każdy uczestnik ma ścisły kontakt ze swoim mentorem, który komentuje jego refleksje. Dostępne są także inne sposoby interakcji z mentorem i innymi uczestnikami – rozmowa z mentorem, możliwość przeczytania i skomentowania refleksji napisanych przez innych nauczycieli, dyskusja a także spotkania online.
W czasie kursu uczestnicy pracują w małych grupach przedmiotowych.
Co zyskasz uczestnicząc w kursie?
- wiedzę na temat koncepcję kompetencji kluczowych zgodnie z najnowszym stanem prawnym, czyli dokumentem Rady Unii Europejskiej z 22 maja 2018 roku, priorytetami MEN i celami ujętymi w podstawie programowej,
- przykłady kształcenia kompetencji kluczowych w swoim i innych nauczaniu,
- plan działania służące zwiększaniu kształcenia kompetencji kluczowych podczas nauczania przedmiotowego,
- okazję do spotkania i wymiany doświadczeń z innymi nauczycielami/nauczycielkami,
- materiały, do których możesz wrócić nawet po zakończeniu kursu (publikacje, filmy, linki do użytecznych inspiracji) oraz możliwość udziału w otwartych webinariach.
Moduły w kursie
- Koncepcja kształcenia kompetencji kluczowych. Doświadczenia nauczycieli kształcenia kompetencji kluczowych u uczniów.
- Zadanie edukacyjne jako kwintesencja pracy na lekcji. Doświadczenia nauczycieli w planowaniu zadań edukacyjnych.
- Kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji oraz w zakresie wielojęzyczności w zadaniach edukacyjnych na różnych przedmiotach.
- Kompetencje matematyczne i w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii oraz kompetencje cyfrowe w zadaniach edukacyjnych na różnych przedmiotach.
- Kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się oraz kompetencje obywatelskie w zadaniach edukacyjnych na różnych przedmiotach.
- Kompetencje w zakresie przedsiębiorczości oraz w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej w zadaniach edukacyjnych na różnych przedmiotach.
- Podsumowanie doświadczeń kształcenia kompetencji kluczowych. Podsumowanie własnego procesu uczenia się.
Dla kogo jest kurs?
Na kurs zapraszamy nauczycieli i nauczycielki wszystkich przedmiotów, ze wszystkich typów szkół i poziomów nauczania, prowadzących regularnie (co najmniej raz w tygodniu) zajęcia z uczniami i uczennicami (w klasie, lub w ramach indywidualnego tryby).
Celem kursu jest doskonalenie umiejętności projektowania lekcji. Takich lekcji, które uwzględniają wiedzę o procesie uczenia się oraz zwiększą samodzielność w uczeniu się uczennic i uczniów.
Osoby uczestniczące w kursie pogłębią swoją świadomość o procesie uczenia się. W modułach prezentujemy mechanizmy i konkretne narzędzia dzięki którym uczniowie i uczennice uczą się skutecznie.
Kurs może być realizowany przez pojedynczego nauczyciela ze szkoły, choć optymalnym rozwiązaniem jest więcej niż jeden nauczyciel. Podnosi to skuteczność wdrażanych rozwiązań.
Jak zorganizowany jest kurs?
Kurs składa się z 7 modułów. W każdym z modułów osoba uczestnicząca w kursie: zapozna się z treściami modułu, wybierze zadanie/zadania praktyczne – zaplanuje określone elementy swojej lekcji zgodnie z treściami modułu, zrealizuje zadanie praktyczne oraz podejmie refleksją o swoim doświadczeniu i oceni jego efekty.
W każdym z modułów uczestnicy otrzymują materiały dydaktyczne i wskazówki, w jaki sposób stosować w praktyce nauczania stacjonarnego (i zdalnego).
Wnioski pojawiające się w trakcie kursu umieszczają w refleksji, którą publikują na platformie kursu pod koniec trwania modułu. Każdy uczestnik ma ścisły kontakt ze swoim mentorem, który komentuje jego refleksje. Dostępne są także inne sposoby interakcji z mentorem i innymi uczestnikami – rozmowa z mentorem, możliwość przeczytania i skomentowania refleksji napisanych przez innych nauczycieli, dyskusja a także spotkania online.
W czasie kursu uczestnicy pracują w małych grupach przedmiotowych.
Co zyskasz uczestnicząc w kursie?
- wiedzę o tym, jak przebiega proces uczenia się i co jest nieodzowne, aby się uczyć,
- sposoby na regularne przywoływanie wiedzy, aby skutecznie się uczyć,
- wiedzę o tym, jak projektować wyzwania o pożądanym stopniu trudności dla uczennic i uczniów,
- umiejętność stosowania ćwiczeń przemieszanych i rozłożonych w czasie,
- przykłady skutecznego aranżowania w klasie współpracy i wzajemnego uczenia się,
- okazję do spotkania i wymiany doświadczeń z innymi nauczycielami/nauczycielkami,
- materiały, do których możesz wrócić nawet po zakończeniu kursu (publikacje, filmy, linki do użytecznych inspiracji) oraz możliwość udziału w otwartych webinariach.
Podczas kursu doświadczysz takiego samego sposobu uczenia się jak ten, który proponujemy dla uczennic i uczniów podczas lekcji!
Moduły w kursie
- Elementy skutecznego uczenia się.
- Świadomość własnego procesu uczenia się, czyli uczę się, jak się uczyć.
- Przywoływanie wiedzy.
- Zadanie edukacyjne jako wyzwanie.
- Wzajemne nauczanie czyli społeczny wymiar uczenia się.
- Monitorowanie procesu uczenia się – informacja zwrotna.
- Podsumowanie swojego procesu uczenia się i dzielenie się dobrymi praktykami.
Dla kogo jest kurs?
Na kurs zapraszamy nauczycieli i nauczycielki wszystkich przedmiotów, ze wszystkich typów szkół i poziomów nauczania, również przedszkolnego. Metody proponowane w kursie służą uczniom w każdym wieku.
Warunkiem koniecznym są regularne zajęcia z uczniami co najmniej raz w tygodniu, ponieważ prezentowane metody należy zastosować w toku zajęć i opisać krótko swoje doświadczenie. Dlatego nie rekomendujemy kursu tym, którzy prowadzą zajęcia z uczniami doraźnie. Wiele z zaprezentowanych metod znajduje zastosowanie głównie w pracy z grupą uczniów, rzadziej w nauczaniu indywidualnym.
Kurs może być realizowany przez pojedynczego nauczyciela ze szkoły, choć optymalnym rozwiązaniem jest więcej niż jeden nauczyciel. Podnosi to skuteczność wdrażanych rozwiązań.
Jak zorganizowany jest kurs?
Kurs składa się z 7 modułów, podczas których uczestnicy poznają ponad 40 metod i technik angażujących uczniów, sprzyjających podejmowaniu przez nich wyzwań, uczących współpracy i samodzielnego myślenia oraz pozwalających dobrze zaprojektować efektywną lekcję.
W każdym z siedmiu modułów kursu uczestnicy poznają kilka technik motywowania uczniów do nauki, z których wybierają jedną, przeprowadzają lekcję z użyciem tej techniki, a następnie opisują swoje refleksje.
Wnioski pojawiające się w trakcie kursu umieszczają w refleksji, którą publikują na platformie kursu pod koniec trwania modułu. Każdy uczestnik ma ścisły kontakt ze swoim mentorem, który komentuje jego refleksje. Dostępne są także inne sposoby interakcji z mentorem i innymi uczestnikami – rozmowa z mentorem, możliwość przeczytania i skomentowania refleksji napisanych przez innych nauczycieli, dyskusja a także spotkania online.
W czasie kursu uczestnicy pracują w małych grupach przedmiotowych.
Co zyskasz uczestnicząc w kursie?
- 43 techniki motywujące uczniów do nauki,
- możliwość wprowadzenia w szkolną praktykę wybranych technik i metod oraz przedyskutowania z innymi uczestnikami ich efektywności,
- okazję do doskonalenia własnego warsztatu pracy,
- szansę na trwałą zmianę podejścia uczniów do sposobu uczenia się i do uczestnictwa w lekcjach,
- okazję do spotkania i wymiany doświadczeń z innymi nauczycielami/nauczycielkami,
- materiały, do których możesz wrócić nawet po zakończeniu kursu (publikacje, filmy, linki do użytecznych inspiracji) oraz możliwość udziału w otwartych webinariach.
Moduły w kursie
- Jak tworzyć w klasie atmosferę sprzyjającą uczeniu się?
- Jak organizować pracę na lekcji?
- Jak mobilizować i angażować uczniów na lekcji?
- Jak uczyć współpracy?
- Jak zwiększać poczucie wartości i podnosić poprzeczkę?
- Jak uczyć samodzielnego myślenia?
- Jak zmienił się proces nauczania i uczenia się na moich lekcjach? Podsumowanie własnego procesu uczenia się.
Dla kogo jest kurs?
Kurs adresowany jest przede wszystkim do nauczycielek i nauczycieli klas 4-8 szkoły podstawowej oraz osób uczących w szkole ponadpodstawowej. Takie przeznaczenie kursu wynika ze względu na zawarte w nim przykłady praktyk. Udział nauczycielek i nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej oraz innych niż przedmiotowe specjalności nie jest wykluczony. W tych przypadkach konieczna jest adaptacja podawanych przykładów.
Kurs może być realizowany przez pojedynczego nauczyciela ze szkoły, choć optymalnym rozwiązaniem jest więcej niż jeden nauczyciel. Podnosi to skuteczność wdrażanych rozwiązań.
Jak zorganizowany jest kurs?
Kurs składa się z 5 modułów. Uczestnicy stopniowo poznają zagadnienia, praktyki, narzędzia związane z edukacją zdalną. W każdym z modułów otrzymują materiały dydaktyczne i wskazówki, w jaki sposób stosować w praktyce nauczania stacjonarnego. Następnie uczestnicy kursu wypróbowują poznane strategie w pracy z uczniami.
Wnioski wynikające z zastosowania wybranych strategii umieszczają w refleksji, którą publikują na platformie kursu pod koniec trwania modułu. Każdy uczestnik ma ścisły kontakt ze swoim mentorem, który komentuje jego refleksje. Dostępne są także inne sposoby interakcji z mentorem i innymi uczestnikami – rozmowa z mentorem, możliwość przeczytania i skomentowania refleksji napisanych przez innych nauczycieli, dyskusja a także spotkania online.
W czasie kursu uczestnicy pracują w małych grupach przedmiotowych.
Co zyskasz uczestnicząc w kursie?
- poznasz sposoby wspierania uczniów po doświadczeniu edukacji zdalnej,
- dowiesz się, jak formułować efektywne zadania edukacyjne wspomagające uczenie się uczniów i uczennic,
- zyskasz okazję do spotkania i wymianę doświadczeń z innymi nauczycielami/nauczycielkami,
- otrzymasz materiały, do których możesz wrócić nawet po zakończeniu kursu (publikacje, filmy, linki do użytecznych inspiracji) oraz możliwość udziału w otwartych webinariach.
Kurs obejmuje zagadnienia wykorzystania specyfiki zdalnego nauczania i uczenia się, w rzeczywistości szkolnej. Poruszamy w nim zagadnienia odnoszące się do tego, jak różnymi sposobami wspierać uczenie się uczniów i w jaki sposób doświadczenia zdalnej edukacji mogą wpływać na redefiniowanie ról uczniów, nauczycieli/wychowawców i rodziców. Zajmujemy się motywującymi zadaniami edukacyjnymi, które można stosować w realnej szkole i w szkole zdalnej oraz adekwatnym do sytuacji monitorowaniem i ocenianiem postępów uczniów. Pojawia się też wątek narzędzi wykorzystywanych w edukacji zdalnej do rozwijania komunikacji i współpracy pomiędzy szkolnymi podmiotami.
Moduły w kursie
- Skuteczne nauczanie i uczenie się – potrzeby ucznia, nauczyciela, rodzica.
- Ocenianie w edukacji stacjonarnej i w edukacji zdalnej.
- Zadania edukacyjne w stacjonarnym i zdalnym nauczaniu i uczeniu się.
- Zadania wychowawcze szkoły w edukacji stacjonarnej i zdalnej.
- Podsumowanie własnego procesu uczenia się.
Dla kogo jest kurs?
Na kurs zapraszamy nauczycieli i nauczycielki wszystkich przedmiotów, ze wszystkich typów szkół i poziomów nauczania, również przedszkolnego (jako że metoda projektu zalecana jest w podstawach programowych poszczególnych przedmiotów).
Celem kursu jest wsparcie nauczycieli w roli organizatorów warunków do samodzielnego działania uczniów, ponieważ metoda projektu jest metodą kształcenia polegająca na tym, że zespół osób uczących się, samodzielnie inicjuje, planuje i wykonuje pewne przedsięwzięcie oraz ocenia jego wykonanie. Nauczyciel przestaje więc, być osobą centralną procesu nauczania.
Jak zorganizowany jest kurs?
Proponowany kurs to okazja do samokształcenia. Prowadzony jest bez mentora, ale w kursie dostępne są różny formy interakcji – dyskusja, rozmowa z innym uczestnikiem, autorefleksja, dostęp do wybranych refleksji innych uczestników itp.
Zasadą obowiązującą w naszym kursie jest łączenie nauki z praktyką. Dlatego podstawowym warunkiem formalnym, który musi spełnić uczestnik kursu jest konieczność przeprowadzenia razem z uczniami projektu uczniowskiego.
Co zyskasz uczestnicząc w kursie?
- wiedzę na temat realizacji projektu edukacyjnego oraz sposobów wspierania i motywowania uczniów na każdym etapie,
- możliwość analizy podstawy programowej pod kątem dobory pracy metodą projektową,
- sposoby skutecznego planowania działania prowadzące do osiągnięcia celów projektu, sposoby monitorowania realizacji działań i udzielania informacji zwrotnej uczniom i grupom,
- inspirację do ciekawych angażujących działań projektowych,
- okazję do realizacji projektów z uczniami i podjęcia refleksji nad jego przebiegiem z innymi nauczycielami,
- okazję do spotkania i wymiany doświadczeń z innymi nauczycielami/nauczycielkami,
- materiały, do których możesz wrócić nawet po zakończeniu kursu (publikacje, filmy, linki do użytecznych inspiracji) oraz możliwość udziału w otwartych webinariach.
Praca metodą projektu przynosi przede wszystkim wymierne korzyści uczniom i uczennicom. Projekt edukacyjny powoduje, że uczniowie uczą się współpracować, bo każdy jest odpowiedzialny za jakąś jego część i muszą uzgodnić sposób pracy i prezentacji jej efektów. Daje im przestrzeń do pracy zespołowej i często zamienia się w edukacyjną przygodę. Pozwala uczniom na samodzielne poszukiwanie różnych źródeł wiedzy. Takie wymagania są dziś podstawą nowoczesnej edukacji.
Praca metodą projektu umożliwia wszechstronny rozwój tych cech i umiejętności, które są niezwykle ważne w życiu każdego człowieka i umożliwiają mu osiągnięcie, zarówno sukcesu zawodowego, jak i satysfakcji w realizacji różnych swoich zamierzeń. Pomaga w dostrzeganiu związków pomiędzy różnymi dyscyplinami nauki oraz łączenie teorii i praktyki, myślenia i działania. Daje możliwość uczenia się za pomocą wielu zmysłów.
Moduły w kursie
- Wprowadzenie do metody projektu
- Przygotowanie projektu
- Planowanie i realizacja
- Prezentacja i ewaluacja
- Podsumowanie procesu uczenia się.
Edukacja wczesnoszkolna
Edukacja wczesnoszkolna to niedoceniany etap kształcenia dzieci – to w tym okresie rozwija się (lub zabija) ciekawość uczniów, budują pozytywne doświadczenia związane ze szkołą, rozwijają się uczniowskie strategie uczenie się i brania odpowiedzialności za własny rozwój, budowania relacji z innymi i współpracy.
Zachęcamy do udziału w kursach, które pomagają dostosować warsztat pracy do potrzeb zróżnicowanej klasy, projektować zajęcia wspierające rozwój samodzielnego myślenia oraz rozwiązywania matematycznych problemów. Polecamy też kurs wspierający wdrażanie oceniania kształtującego, rozumianego jako wspieranie procesu uczenia się a nie jako sposób oceniania w klasach 1-3.
Dla kogo jest kurs?
Kurs skierowany jest do nauczycieli/ ek edukacji wczesnoszkolnej, którzy rozpoczynają pracę w szkole, lub chcą zmienić i wzbogacić swój warsztat pracy.
Jak zorganizowany jest kurs?
Proponowany kurs to okazja do samokształcenia. Prowadzony jest bez mentora, ale w kursie dostępne są różny formy interakcji – dyskusja, rozmowa z innym uczestnikiem, autorefleksja, dostęp do wybranych refleksji innych uczestników itp.
Zasadą obowiązującą w naszym kursie jest łączenie nauki z praktyką. Dlatego podstawowym warunkiem formalnym, który musi spełnić uczestnik kursu jest konieczność realizacji w każdym module zadania w klasie, z uczniami oraz refleksja związana z tym zadaniem.
Co zyskasz uczestnicząc w kursie?
- wiedzę o tym, co tworzy warunki sprzyjające uczeniu się,
- sposoby na to, jak budować relacje z uczniami i społeczność uczniowską,
- wiedzę o tym, jak pracować ze zróżnicowaną klasą,
- techniki, metody i strategie pomagające motywować dzieci do pracy indywidualnej i wspólnej,
- zrozumienie dla znaczenia oceniania kształtującego w uczeniu się najmłodszych dzieci w szkole,
- okazję do spotkania i wymiany doświadczeń z innymi nauczycielami/nauczycielkami,
- materiały, do których możesz wrócić nawet po zakończeniu kursu (publikacje, filmy, linki do użytecznych inspiracji) oraz możliwość udziału w otwartych webinariach.
Moduły w kursie
- Budowanie społeczności klasowej.
- Zarządzanie zróżnicowaną klasą.
- Motywowanie uczniów i uczennic.
- Jak rozwijać ciekawość dzieci?
- Współpraca z rodzicami.
- Podsumowanie własnego procesu uczenia się.
Dla kogo jest kurs?
Kurs jest skierowany do nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej. W trakcie kursu uczestnicy zajmą się rozwijaniem umiejętności matematycznych i myślenia matematycznego u uczniów, zapoznają się z zasadami planowania i realizacji zajęć z obszaru edukacji matematycznej w duchu konstruktywizmu edukacyjnego, poznają proste narzędzia (metody, zasoby i aktywności, także internetowe) wspierające edukację matematyczną w klasach I-III.
Jak zorganizowany jest kurs?
Kurs składa się z 6 modułów poświęconych temu, jak w wartościowy edukacyjnie, twórczy i angażujący sposób kształtować rozumienie matematyki u uczniów klas I-III.
Zaproponowane w kursie tematy i towarzyszące im propozycje metod, aktywności i zadań mają zachęcić nauczycieli i nauczycielki do tworzenia przestrzeni z uczniami do rozmowy o zauważonych prawidłowościach i strukturach.
Zaletą kursu jest też to, że za każdym razem punktem wyjścia jest doświadczenie ucznia – niezależnie od tego, czy w danej aktywności dodajemy, odejmuje, mnożymy, dzielimy czy rozwiązujemy zadania tekstowe. W kursie, poza wiedzą teoretyczną, nauczyciele otrzymają dużą porcję praktycznych ćwiczeń (sprawdzonych przez praktyków – autorkami są nauczycielki w klasach 1-3), które sprawdzą się w grupach o różnych poziomach umiejętności matematycznych.
Wnioski pojawiające się w trakcie kursu umieszczają w refleksji, którą publikują na platformie kursu pod koniec trwania modułu. Każdy uczestnik ma ścisły kontakt ze swoim mentorem, który komentuje jego refleksje. Dostępne są także inne sposoby interakcji z mentorem i innymi uczestnikami – rozmowa z mentorem, możliwość przeczytania i skomentowania refleksji napisanych przez innych nauczycieli, dyskusja a także spotkania online.
Co zyskasz uczestnicząc w kursie?
- wiedzę o tym, jak efektywnie rozwijać umiejętności i myślenie matematyczne u uczniów,
- wskazówki, jak planować i realizować angażujące i skuteczne zajęcia z edukacji matematycznej,
- przykłady wykorzystania prostych narzędzi wspierających edukację matematyczną w klasach I-III (gier, zabaw, przestrzeni szkolnej i pozaszkolnej),
- sposoby na rozwijanie u uczniów i uczennic intuicji geometrycznej,
- okazję do spotkania i wymiany doświadczeń z innymi nauczycielami/nauczycielkami,
- materiały, do których możesz wrócić nawet po zakończeniu kursu (publikacje, filmy, linki do użytecznych inspiracji) oraz możliwość udziału w otwartych webinariach.
Moduły w kursie
- Między uczeniem a rozwijaniem rozumienia.
- Jak wspierać uczniów w budowaniu własnych strategii rozwiązywania zadań.
- Matematyka we współdziałaniu.
- Gry na matematyce.
- Podstawa programowa edukacji matematycznej.
- Geometria.
- Podsumowanie własnego procesu uczenia się.
Dla kogo jest kurs?
Kurs kierujemy do nauczycieli i nauczycielek edukacji wczesnoszkolnej, którzy dopiero rozpoczynają przygodę z ocenianiem kształtującym. Możliwy jest udział w kursie nauczycieli przedszkoli, jednak uczestnictwo w tym kursie wymaga twórczego dostosowania elementów OK do wieku przedszkolaków.
Na kurs zapraszamy nauczycieli i nauczycielki prowadzących regularnie (co najmniej raz w tygodniu) zajęcia z uczniami i uczennicami (w klasie lub w ramach indywidualnego tryby).
Ocenianie kształtujące sprawdza się lepiej wtedy, kiedy wprowadza je grupa nauczycieli – sugerujemy zatem uczestnictwo w kursie więcej niż jednego nauczyciela ze szkoły. Optymalnym rozwiązaniem jest np. grupa nauczycieli uczących w tej samej klasie. Nie wykluczamy jednak udziału w kursie tylko jednego nauczyciela ze szkoły
Jak zorganizowany jest kurs?
Kurs składa się z 6 modułów. Uczestnicy stopniowo poznają kluczowe elementy oceniania kształtującego. W każdym z modułów otrzymują materiały dydaktyczne i wskazówki, w jaki sposób stosować poszczególne elementy OK. Następnie uczestnicy kursu wypróbowują poznane elementy oceniania kształtującego w praktyce, czyli w pracy z uczniami w szkole.
Wnioski wynikające z zastosowania elementów OK w swojej pracy umieszczają w refleksji, którą publikują na platformie kursu pod koniec trwania modułu. Każdy uczestnik ma ścisły kontakt ze swoim mentorem, który komentuje jego refleksje. Dostępne są także inne sposoby interakcji z mentorem i innymi uczestnikami – rozmowa z mentorem, możliwość przeczytania i skomentowania refleksji napisanych przez innych nauczycieli, dyskusja a także spotkania online.
W czasie kursu uczestnicy pracują w małych grupach przedmiotowych.
Co zyskasz uczestnicząc w kursie?
- poznasz elementy oceniania kształtującego i zastosujesz je w swojej pracy dydaktycznej,
- nauczysz się określać cele lekcji i formułować je w języku zrozumiałym dla ucznia,
- dowiesz się, jakie znaczenie dla samodzielnego uczenia się uczniów mają są kryteria sukcesu,
- poznasz zasady efektywnej informacji zwrotnej,
- przedyskutujesz z innymi uczestnikami korzyści i trudności wypływające ze stosowania oceniania kształtującego,
- zyskasz okazję do spotkania i wymianę doświadczeń z innymi nauczycielami/nauczycielkami,
- otrzymasz materiały, do których możesz wrócić nawet po zakończeniu kursu (publikacje, filmy, linki do użytecznych inspiracji) oraz możliwość udziału w otwartych webinariach.
Moduły w kursie:
- Jak i nad czym pracujemy.
- Cele i kryteria sukcesu do lekcji.
- Kryteria sukcesu do zadania i innych form pracy uczniów.
- Wstęp do informacji zwrotnej – mocne strony pracy ucznia.
- Informacja zwrotna.
- Strategia stosowania oceniania kształtującego w klasie. Podsumowanie własnego procesu uczenia się.